De haven van Lauwersoog steekt de komende tijd enkele tonnen in uitbreiding en modernisering van de haven. Zo staat onder meer de aanleg van een extra steiger op het programma.
,,Hoewel veel ondernemers last hebben van corona, zien we dat ze monter door zijn gegaan met investeren. Dan kunnen wij als haven juist nu niet achterblijven, zegt havendirecteur Harm Post.
Snelle boten van en naar windparken op zee
De haven steekt daarom anderhalve ton in de aanleg van een extra drijvende steiger. Het is de bedoeling dat zogeheten crewtenders hiervan gebruik maken.
Crewtenders zijn snelle vaartuigen die medewerkers van windparken op zee, zoals Gemini, van en naar hun werkplek brengen. Deze vaartuigen leggen in Lauwersoog nu aan tussen de viskotters. Post: ,,Het is propvol in de haven. Dus hebben we besloten extra aanlegruimte te creëren.’’
Baggeren Westgat levert miljoenen op
Dat het vol is in de haven komt ook door het baggeren van het Westgat twee jaar geleden. Doordat het zeegat tussen Ameland en Schiermonnikoog is uitgediept, is Lauwersoog weer bereikbaar voor grotere kotters.
En die kotters zijn ook teruggekeerd. Een onderzoek onder ondernemers leert dat dat de bedrijven in en om de haven de afgelopen twee jaar een bedrag tussen de 25 en 30 miljoen heeft opgeleverd.
Een bedrag dat Post verraste. ,,Je zag wel dat er iets gebeurde in de haven, maar dat het, op geld gezet, zoveel opleverde, had ik niet gedacht.’’
Garnalen opgeslagen in vrieshuizen
Een tweede opsteker van de baggeractie uit 2018 is dat het Westgat niet weer dichtslibt. ,,Het gedraagt zich uitstekend en blijft op diepte. Alleen aan de randen zie we dat het wat smaller wordt. Er loopt een aanvraag om die randen bij te mogen werken.’’
De versoepeling in de horeca begin deze maand kwam voor vissers in Lauwersoog geen moment te vroeg. Post. ,,De prijs van de garnalen bleef redelijk op peil, maar ze werden niet afgenomen door de restaurants. Daardoor begonnen de vrieshuizen vol te raken.’’
Ondanks de onzekerheid bleven bedrijven in de haven wel doorgaan met investeren. Onderhoud aan schepen werd naar voren gehaald. En de plannen om van Lauwersoog een duurzame haven te maken gingen verder. ,,Alle bedrijven bleven doorgaan met het monteren van zonnepanelen.’’
Modern elektriciteitssysteem
Voor de haven reden om nog eens anderhalve ton te steken in een moderner elektriciteitssysteem. Schippers halen in de haven hun elektriciteit om aggregaten draaiende te houden en verlichting te laten branden. Iedereen betaalt hetzelfde bedrag. Post: ,,En dat is geen prikkel om zuinig te doen met stroom.’’
In navolging van havens als Harlingen en Den Helder installeert Lauwersoog nu een nieuw systeem. Daarbij krijgt elke schipper een app die precies het stroomverbruik bijhoudt en in rekening brengt.
Dark Sky Park Lauwersmeer
Dat is eerlijker, meent Post. ,,Zeker ten opzichte van schippers die al zuinig deden.’’ De haven wil het energieverbruik met 25 procent naar beneden brengen. ,,Daarnaast hopen we dat dit schippers motiveert ’s nachts hun grote schijnwerpers in de haven uitzetten. Het Lauwersmeer is een zogeheten Dark Sky Park. Dan wil je eigenlijk ’s nachts in de haven niet die grote schijnwerpers zien.’’
De haven van Lauwersoog steekt de komende tijd enkele tonnen in uitbreiding en modernisering van de haven. Zo staat onder meer de aanleg van een extra steiger op het programma.
,,Hoewel veel ondernemers last hebben van corona, zien we dat ze monter door zijn gegaan met investeren. Dan kunnen wij als haven juist nu niet achterblijven, zegt havendirecteur Harm Post.
Snelle boten van en naar windparken op zee
De haven steekt daarom anderhalve ton in de aanleg van een extra drijvende steiger. Het is de bedoeling dat zogeheten crewtenders hiervan gebruik maken.
Crewtenders zijn snelle vaartuigen die medewerkers van windparken op zee, zoals Gemini, van en naar hun werkplek brengen. Deze vaartuigen leggen in Lauwersoog nu aan tussen de viskotters. Post: ,,Het is propvol in de haven. Dus hebben we besloten extra aanlegruimte te creëren.’’
(bron LC)